Pravilan obračun cene jedan je od važnijih elemenata poslovanja. Jer ukoliko tvoja cena nije dobro postavljena, možeš sjajno prodavati, ali ipak ostati bez zarade. Složićeš se da je adekvatna zarada jedna od ključnih stavki održivog poslovanja.
Cena je mnogo više od broja. Ona isto tako komunicira kako želiš da pozicioniraš svoj brend u odnosu na konkurenciju i pokazuje koliko vrednuješ svoju ponudu.
Jednom postavljene cene svakako ne ostaju takve zauvek, cene je potrebno menjati.
Pitanje koje muči polaznice mentorskog programa Od biznisa do brenda, ali i mnoge druge preduzetnice.
1.Pogrešno si obračunala cenu i ostvaruješ nisku zaradu
Dakle jedan od prvih koraka jeste da pažljivo izračunaš cenu koštanja svog proizvoda ili usluge (koliko tebe košta da taj proizvod ili usluga nastanu) i vidiš gde je u odnosu na prodajnu cenu koju si postavila. Osnovni alarm za korekciju cena jeste kada je tvoja zarada niska.
U mentorskom program sam imala jednu mentorinu koja je imala odličnu prodaju pamučnih dečijih kapica, ali se žalila kako ima utisak da joj ne ostaje dovoljno novca. Kada smo uradile obračun cene shvatile smo da ima minimalnu zaradu prodajom svakog proizvoda i da takva cena nije održiva i njen biznis vodi u pogrešnom pravcu. Naravno u programu je usledilo postavljanje novih cena.
2.Došlo je do porasta tvojih troškova poslovanja
Kada na tržištu dođe do porasta cena sirovina i materijala koje koristiš prilikom proizvodnje proizvoda ili pružanja usluga, nužno je da reaguješ. Porast troškova poslovanja i života potrebno je da preneseš na svoje prodajne cene. U takvim situacijama ukoliko ne preneseš te troškove na prodajnu cenu i ona ostanene promenjena tvoja zarada se smanjuje.
3.Unapredila si proizvod ili uslugu koju prodaješ
Vremenom tvoje poslovanje se razvija i raste, stičeš nova znanja i veštine i gradiš prepoznatljiv brend.
Testiraš postojeću ponudu na tržištu, dobijaš povratne reakcije ljudi koji kupuju i unapređuješ istu. Tim putem dodaješ vrednost svojim proizvodima ili uslugama. Veća vrednost za kupce i klijente razumljivo rezultira postavljanjem više cene. Imaj u vidu da vrednost koju potrošač dobija uvek bi trebalo biti veća od iznosa cene koju plaća.
4.Tražnja za tvojim proizvodima i uslugama je veća od ponude
Takođe, jedan od razloga za povećanje cene jeste i kada tražnja za tvojim proizvodom ili uslugom prevazilazi tvoje proizvodne ili uslužne kapacitete. Ukoliko konstantno postoje ljudi koji čekaju kako bi mogli da poruče tvoje proizvode, zakažu termin ili konsultaciju jedan od načina da to rešiš jeste da povećaš cenu. Ne želiš da stlalno juriš rokove isporuke, mesecima unapred zakazuješ usluge i sagoriš od posla. Kroz povećanje cene isporučivaćeš manji broj proizvoda i radićes sa manjim brojem klijenata, ali istovremeno zarađivati više.
Kada menjaš cenu važno je da budeš u skladu sa novompostavljenom cenom. Ukoliko ti nisi u skladu sa novom cenom i ne veruješ u nju, onda neće ni tvoji kupci i klijenti verovati što će se odraziti i na tvoju prodaju. Isto tako se nemoj se izvinjavati i pravdati nove cene koje si postavila i u koje veruješ.
Većina preduzetnica iako zna da je potrebno da promene cene taj moment odlažu često iz straha da će izgubiti postojeće kupce ili klijente. U praksi to nije tako, njihova prodaja nastavlja da postoji i raste. I ukoliko se desi da neki kupci odlaze dolaze novi koji su spremni da kupuju po toj novoj ceni.
Gotovo nikada cena nije razlog zbog kojeg ljudi ne kupuju, već je razlog taj zato što ne vide vrednost ponude za postavljenu cenu. U takvim situacijama ne obaraš konstantno cenu sa popustima, već tražiš način da iskomuniciraš vrednost.
Za početak kada komuniciraš podizanje cena koristi termin korekcija umesto povećanje cene, zvuči bolje zar ne?
2 koraka je porebno da preduzmeš kada podižeš cene:
1.Unapred najavi promenu cena
Potrebno je da te nove cene koje si postavila najaviš ranije. Ne želiš situaciju da danas prodaješ po staroj, a sutra odjednom po novoj ceni i milon pitanja zašto je to tako. U ostalom takvo poslovanje nije profesionalno. Poželjno je minimum dve nedelje, a idealno mesec dana unapred obavestiš svoje kupce i klijente da na snagu stupaju nove cene.
Isto tako time što si unapred obavestila kupce i klijente o predstojećem povećanju cena možeš ostvariti i veću prodaju u tom periodu.
2.Transparentno komuniciraj promenu cena
Transparentno istakni nove cene na sajtu i društvenim mrežama, i ne zaboravi da ažururaš i promotivne materijale kako bi izbegla neprijatnosti radi neslaganja cena.
Ono što je od velikog značaja jeste da uz komunikaciju novih cena pojasniš šta je ono što će dobiti više za taj novi iznos koji plaćaju. Koje to sve promene i poboljšanja unosiš u svoju ponudu koja će tvojim kupcima i klijentima biti od značaja.
I za kraj da se osvrnem i na učestalost promena cena. Nije poželjno cene menjati na svakih par meseci, ne odražava se dobro na brend koji gradiš. Zato kada obračunavaš i postavljaš nove cene postavi tako da mogu da isprate tvoje poslovanje u narednih godinu dana.
Pravilan obračun cene jedan je od važnijih elemenata poslovanja. Jer ukoliko tvoja cena nije dobro postavljena, možeš sjajno prodavati, ali ipak ostati bez zarade. Složićeš se da je adekvatna zarada jedna od ključnih stavki održivog poslovanja.
Cena je mnogo više od broja. Ona isto tako komunicira kako želiš da pozicioniraš svoj brend u odnosu na konkurenciju i pokazuje koliko vrednuješ svoju ponudu.
Jednom postavljene cene svakako ne ostaju takve zauvek, cene je potrebno menjati.
Pitanje koje muči polaznice mentorskog programa Od biznisa do brenda, ali i mnoge druge preduzetnice.
1.Pogrešno si obračunala cenu i ostvaruješ nisku zaradu
Dakle jedan od prvih koraka jeste da pažljivo izračunaš cenu koštanja svog proizvoda ili usluge (koliko tebe košta da taj proizvod ili usluga nastanu) i vidiš gde je u odnosu na prodajnu cenu koju si postavila. Osnovni alarm za korekciju cena jeste kada je tvoja zarada niska.
U mentorskom program sam imala jednu mentorinu koja je imala odličnu prodaju pamučnih dečijih kapica, ali se žalila kako ima utisak da joj ne ostaje dovoljno novca. Kada smo uradile obračun cene shvatile smo da ima minimalnu zaradu prodajom svakog proizvoda i da takva cena nije održiva i njen biznis vodi u pogrešnom pravcu. Naravno u programu je usledilo postavljanje novih cena.
2.Došlo je do porasta tvojih troškova poslovanja
Kada na tržištu dođe do porasta cena sirovina i materijala koje koristiš prilikom proizvodnje proizvoda ili pružanja usluga, nužno je da reaguješ. Porast troškova poslovanja i života potrebno je da preneseš na svoje prodajne cene. U takvim situacijama ukoliko ne preneseš te troškove na prodajnu cenu i ona ostanene promenjena tvoja zarada se smanjuje.
3.Unapredila si proizvod ili uslugu koju prodaješ
Vremenom tvoje poslovanje se razvija i raste, stičeš nova znanja i veštine i gradiš prepoznatljiv brend.
Testiraš postojeću ponudu na tržištu, dobijaš povratne reakcije ljudi koji kupuju i unapređuješ istu. Tim putem dodaješ vrednost svojim proizvodima ili uslugama. Veća vrednost za kupce i klijente razumljivo rezultira postavljanjem više cene. Imaj u vidu da vrednost koju potrošač dobija uvek bi trebalo biti veća od iznosa cene koju plaća.
4.Tražnja za tvojim proizvodima i uslugama je veća od ponude
Takođe, jedan od razloga za povećanje cene jeste i kada tražnja za tvojim proizvodom ili uslugom prevazilazi tvoje proizvodne ili uslužne kapacitete. Ukoliko konstantno postoje ljudi koji čekaju kako bi mogli da poruče tvoje proizvode, zakažu termin ili konsultaciju jedan od načina da to rešiš jeste da povećaš cenu. Ne želiš da stlalno juriš rokove isporuke, mesecima unapred zakazuješ usluge i sagoriš od posla. Kroz povećanje cene isporučivaćeš manji broj proizvoda i radićes sa manjim brojem klijenata, ali istovremeno zarađivati više.
Kada menjaš cenu važno je da budeš u skladu sa novompostavljenom cenom. Ukoliko ti nisi u skladu sa novom cenom i ne veruješ u nju, onda neće ni tvoji kupci i klijenti verovati što će se odraziti i na tvoju prodaju. Isto tako se nemoj se izvinjavati i pravdati nove cene koje si postavila i u koje veruješ.
Većina preduzetnica iako zna da je potrebno da promene cene taj moment odlažu često iz straha da će izgubiti postojeće kupce ili klijente. U praksi to nije tako, njihova prodaja nastavlja da postoji i raste. I ukoliko se desi da neki kupci odlaze dolaze novi koji su spremni da kupuju po toj novoj ceni.
Gotovo nikada cena nije razlog zbog kojeg ljudi ne kupuju, već je razlog taj zato što ne vide vrednost ponude za postavljenu cenu. U takvim situacijama ne obaraš konstantno cenu sa popustima, već tražiš način da iskomuniciraš vrednost.
Za početak kada komuniciraš podizanje cena koristi termin korekcija umesto povećanje cene, zvuči bolje zar ne?
2 koraka je porebno da preduzmeš kada podižeš cene:
1.Unapred najavi promenu cena
Potrebno je da te nove cene koje si postavila najaviš ranije. Ne želiš situaciju da danas prodaješ po staroj, a sutra odjednom po novoj ceni i milon pitanja zašto je to tako. U ostalom takvo poslovanje nije profesionalno. Poželjno je minimum dve nedelje, a idealno mesec dana unapred obavestiš svoje kupce i klijente da na snagu stupaju nove cene.
Isto tako time što si unapred obavestila kupce i klijente o predstojećem povećanju cena možeš ostvariti i veću prodaju u tom periodu.
2.Transparentno komuniciraj promenu cena
Transparentno istakni nove cene na sajtu i društvenim mrežama, i ne zaboravi da ažururaš i promotivne materijale kako bi izbegla neprijatnosti radi neslaganja cena.
Ono što je od velikog značaja jeste da uz komunikaciju novih cena pojasniš šta je ono što će dobiti više za taj novi iznos koji plaćaju. Koje to sve promene i poboljšanja unosiš u svoju ponudu koja će tvojim kupcima i klijentima biti od značaja.
I za kraj da se osvrnem i na učestalost promena cena. Nije poželjno cene menjati na svakih par meseci, ne odražava se dobro na brend koji gradiš. Zato kada obračunavaš i postavljaš nove cene postavi tako da mogu da isprate tvoje poslovanje u narednih godinu dana.