Koliko puta si razmišljala o tome kako želiš da za tvoj biznis sazna još ljudi, ali nemaš toliko novca za plaćeno oglašavanje? Veći deo svoje zarade već ulažeš u Google, Facebook i Instagram reklame. Šta bi bilo kada bih ti rekla da novac nije neophodan za promovisanje tvog biznisa, i da postoje i drugi načini pored plaćenih reklama?
Da se razumemo, nisam protivnik reklama, i sama puštam reklame na društvenim mrežama. Samo to radim određenim kampanjama i sa jasno definisanim ciljem. Generalno, smatram da bi osnovna strategija promovisanja malog biznisa trebalo da se zasniva na organskim promotivnim aktivnostima. Aktivnosti koje ne uključuju novčano ulaganje.
Svi mi vlasnici malih biznisa želimo da za naše proizvode i usluge čuje što više ljudi, zar ne? Plaćeno oglašavanje nije jedini način. U preduzetništvu je potrebno da kontinuirano dolaziš do novih potencijalnih kupaca i klijenata, promovišeš ono što radiš kako bi prodavala svoje proizvode ili usluge i gradila prepoznatljiv brend. Međutim, važno je da znaš da postoji još puno načina da se za tvoju ponudu čuje, i da to ne mora biti samo plaćena reklama.
Postavlja se pitanje na kojim to kanalima organski da promovišeš ponudu? Na onim gde se nalazi tvoja ciljna grupa.
Ono što savetujem preduzetnicama jeste da kada kreću sa poslovanjem prvo promovišu ponudu putem poslovnog Instagram profila. Naravno, ukoliko se njihova ciljna grupa nalazi tamo, što jeste slučaj kod većine. Izuzetak je ako su recimo tvoja ciljna grupa penzioneri ili poslovni kupci, tada to nije pravi kanal za tvoj biznis.
Instagram je odličan za testiranje tržišta i ponude, nije potrebno značajno sredstvo kako bi proverila ima li tvoja biznis ideja potencijal. Važno je da se fokusiraš na taj jedan kanal, i ne rasipaš pažnju na razvoj tri kanala istovremeno. Tek kada na ovom mreži počneš da ostvaruješ zadovoljavajuće rezultate, vreme je da razmišljaš o narednom kanalu promocije.
Naravno, Instagram je odličan kanal i za biznise koji već duže posluju, ali u tom slučaju to ne bi trebalo da bude i jedini kanal na kojem promovišeš ponudu. I to iz više razloga.
Važno je da se ne oslanjaš samo na jedan kanal, jer nikada nije poželjno držati sva jaja u istoj korpi. Potrebno je da širiš dalje svoje kanale promocije, jer na taj način dolaziš do veće vidljivosti i prepoznatljivosti brenda. I poželjno je da gradiš svoje promotivne kanale i van društvenih mreža, jer profile na mrežama ne poseduješ već samo koristiš.
Istina je da šta više ljudi sazna za tvoje proizvode i usluge veći broj njih će doneti odluku da iste i kupi. Ali odluka se donosi nakon što dobiju poverenje u tebe, tvoju ponudu i tvoj brend. Kada kroz promotivne aktivnosti sama radiš na povećanju broja pratilaca na društvenim mrežama i raste broja poseta na sajtu, nećeš nužno povećati i broj kupaca i klijenata.
Dakle, ukoliko radiš samo na tome da privlačiš nove ljude i iznova privlačiš nove ljude bez izgradnje odnosa sa istim, nećeš doći do prodaje. Preduslov je da te upoznaju, da im se sviđaš i da ti veruju.
Stoga kroz promociju se posveti izgradnji odnosa sa onima koji su već tu umesto da konstantno privlačiš nove. Oni su već saznali da tvoj brend postoji, zainteresovali su se i vreme je da izgradiš odnos poverenja sa njima. Izgradnja poverenja je proces i do toga ne dolaziš preko noći.
Potrebno je da si u stalnoj interakciji sa svojim potencijalnim kupcima i klijentima i da komuniciraš s njima. Da im pružiš mogućnost da bolje upoznaju ko stoji iza tog biznisa i brenda, koje su tvoje vrednosti i stavovi. Isto tako da i ti saznaš više o njima, postavljaš im pitanja i pružiš informacije i savete. Daj im još vrednosti i pokaži da nisi samo broj.
Prikaži im da su klijenti već kupovali tvoje proizvode i usluge i smanji im strah koji imaju od donošenja pogrešne odluke o kupovini.
Umesto da konstantno razmišljaš kako da te prate novi ljudi, fokus preusmeri na to kako da se bolje povežeš sa onima koji su već tu i gradiš poverenje.
Isto tako, nije istina da je jedini način za promovisanje onoga što radiš moguć kroz plaćeno oglašavanje. Primera radi, imam sjajnu klijentkinju, vlasnicu malog biznisa slatkog keteringa. Ona je mlada preduzetnica koja živi u manjem gradu u Srbiji. Obožava da pravi kolače, i njeni medenjaci izgledaju više kao umetničko delo nego kao kolač.
Većinu svoje ostvarene zarade trošila je na reklame na društvenim mrežama, jer je smatrala da samo na taj način može da proda svoje medenjake. Istina, ona jeste tim putem dobijala porudžbine i privlačila nove kupce, ali dosta novca je odlazilo na plaćeno oglašavanje i nije gradila dublji odnos sa ljudima na njenim profilima. Novac koji je umesto reklama mogla da uloži u novu opremu, da osveži dekoraciju ili kupi nove kalupe.
Plašila se da stopira reklamu, jer je smatrala da u tom slučaju niko od potencijalnih kupaca neće pisati, neće se raspitivati, niti će poručiti. Ali zapravo, pored reklame nisu joj bili poznati drugi načini, jer joj nisu bili dostupni.
Istu filozofiju koju ovde vidim sam prenela i Fatimi kroz mentorski program. Moram priznati da je u startu bila skeptična da će drugi načini zaista raditi. Sa druge strane znala je da je njenom pristupu i biznisu potrebna promena. Između ostalog zato je i potražila mentora.
Posle nepunih mesec dana redovnog postovanja na društvenim mrežama, prikazivanja ponude iz različitih uglova sa akcentom na vrednosti umesto samo pozivom na kupovinu. Počeli su da se javljaju kupci i poručuju njenih medenjake i bez reklame. Svi više njih je obraćalo pažnju na njen rad, i prodaja je počela da raste. Sada kada veruje u promociju ponude bez reklama sve više ulaže vremena i energije u istu. Naravno, to se odražava na njene rezultate i još važnije na veru da je njen biznis na pravom putu.
Uštedela je novac i uložila u setove za dekoraciju stola i samim tim proširila svoju ponudu i na slatki sto za različite proslave i događaje.
Sledi zaključak da pored plaćenog oglašavanja, organskim promovisanjem svoje ponude možeš doći do novih kupaca i klijenata. Međutim, pored privlačenja novih ljudi stavi akcenat i na izgradnju odnosa sa istim.
Koliko puta si razmišljala o tome kako želiš da za tvoj biznis sazna još ljudi, ali nemaš toliko novca za plaćeno oglašavanje? Veći deo svoje zarade već ulažeš u Google, Facebook i Instagram reklame. Šta bi bilo kada bih ti rekla da novac nije neophodan za promovisanje tvog biznisa, i da postoje i drugi načini pored plaćenih reklama?
Da se razumemo, nisam protivnik reklama, i sama puštam reklame na društvenim mrežama. Samo to radim određenim kampanjama i sa jasno definisanim ciljem. Generalno, smatram da bi osnovna strategija promovisanja malog biznisa trebalo da se zasniva na organskim promotivnim aktivnostima. Aktivnosti koje ne uključuju novčano ulaganje.
Svi mi vlasnici malih biznisa želimo da za naše proizvode i usluge čuje što više ljudi, zar ne? Plaćeno oglašavanje nije jedini način. U preduzetništvu je potrebno da kontinuirano dolaziš do novih potencijalnih kupaca i klijenata, promovišeš ono što radiš kako bi prodavala svoje proizvode ili usluge i gradila prepoznatljiv brend. Međutim, važno je da znaš da postoji još puno načina da se za tvoju ponudu čuje, i da to ne mora biti samo plaćena reklama.
Postavlja se pitanje na kojim to kanalima organski da promovišeš ponudu? Na onim gde se nalazi tvoja ciljna grupa.
Ono što savetujem preduzetnicama jeste da kada kreću sa poslovanjem prvo promovišu ponudu putem poslovnog Instagram profila. Naravno, ukoliko se njihova ciljna grupa nalazi tamo, što jeste slučaj kod većine. Izuzetak je ako su recimo tvoja ciljna grupa penzioneri ili poslovni kupci, tada to nije pravi kanal za tvoj biznis.
Instagram je odličan za testiranje tržišta i ponude, nije potrebno značajno sredstvo kako bi proverila ima li tvoja biznis ideja potencijal. Važno je da se fokusiraš na taj jedan kanal, i ne rasipaš pažnju na razvoj tri kanala istovremeno. Tek kada na ovom mreži počneš da ostvaruješ zadovoljavajuće rezultate, vreme je da razmišljaš o narednom kanalu promocije.
Naravno, Instagram je odličan kanal i za biznise koji već duže posluju, ali u tom slučaju to ne bi trebalo da bude i jedini kanal na kojem promovišeš ponudu. I to iz više razloga.
Važno je da se ne oslanjaš samo na jedan kanal, jer nikada nije poželjno držati sva jaja u istoj korpi. Potrebno je da širiš dalje svoje kanale promocije, jer na taj način dolaziš do veće vidljivosti i prepoznatljivosti brenda. I poželjno je da gradiš svoje promotivne kanale i van društvenih mreža, jer profile na mrežama ne poseduješ već samo koristiš.
Istina je da šta više ljudi sazna za tvoje proizvode i usluge veći broj njih će doneti odluku da iste i kupi. Ali odluka se donosi nakon što dobiju poverenje u tebe, tvoju ponudu i tvoj brend. Kada kroz promotivne aktivnosti sama radiš na povećanju broja pratilaca na društvenim mrežama i raste broja poseta na sajtu, nećeš nužno povećati i broj kupaca i klijenata.
Dakle, ukoliko radiš samo na tome da privlačiš nove ljude i iznova privlačiš nove ljude bez izgradnje odnosa sa istim, nećeš doći do prodaje. Preduslov je da te upoznaju, da im se sviđaš i da ti veruju.
Stoga kroz promociju se posveti izgradnji odnosa sa onima koji su već tu umesto da konstantno privlačiš nove. Oni su već saznali da tvoj brend postoji, zainteresovali su se i vreme je da izgradiš odnos poverenja sa njima. Izgradnja poverenja je proces i do toga ne dolaziš preko noći.
Potrebno je da si u stalnoj interakciji sa svojim potencijalnim kupcima i klijentima i da komuniciraš s njima. Da im pružiš mogućnost da bolje upoznaju ko stoji iza tog biznisa i brenda, koje su tvoje vrednosti i stavovi. Isto tako da i ti saznaš više o njima, postavljaš im pitanja i pružiš informacije i savete. Daj im još vrednosti i pokaži da nisi samo broj.
Prikaži im da su klijenti već kupovali tvoje proizvode i usluge i smanji im strah koji imaju od donošenja pogrešne odluke o kupovini.
Umesto da konstantno razmišljaš kako da te prate novi ljudi, fokus preusmeri na to kako da se bolje povežeš sa onima koji su već tu i gradiš poverenje.
Isto tako, nije istina da je jedini način za promovisanje onoga što radiš moguć kroz plaćeno oglašavanje. Primera radi, imam sjajnu klijentkinju, vlasnicu malog biznisa slatkog keteringa. Ona je mlada preduzetnica koja živi u manjem gradu u Srbiji. Obožava da pravi kolače, i njeni medenjaci izgledaju više kao umetničko delo nego kao kolač.
Većinu svoje ostvarene zarade trošila je na reklame na društvenim mrežama, jer je smatrala da samo na taj način može da proda svoje medenjake. Istina, ona jeste tim putem dobijala porudžbine i privlačila nove kupce, ali dosta novca je odlazilo na plaćeno oglašavanje i nije gradila dublji odnos sa ljudima na njenim profilima. Novac koji je umesto reklama mogla da uloži u novu opremu, da osveži dekoraciju ili kupi nove kalupe.
Plašila se da stopira reklamu, jer je smatrala da u tom slučaju niko od potencijalnih kupaca neće pisati, neće se raspitivati, niti će poručiti. Ali zapravo, pored reklame nisu joj bili poznati drugi načini, jer joj nisu bili dostupni.
Istu filozofiju koju ovde vidim sam prenela i Fatimi kroz mentorski program. Moram priznati da je u startu bila skeptična da će drugi načini zaista raditi. Sa druge strane znala je da je njenom pristupu i biznisu potrebna promena. Između ostalog zato je i potražila mentora.
Posle nepunih mesec dana redovnog postovanja na društvenim mrežama, prikazivanja ponude iz različitih uglova sa akcentom na vrednosti umesto samo pozivom na kupovinu. Počeli su da se javljaju kupci i poručuju njenih medenjake i bez reklame. Svi više njih je obraćalo pažnju na njen rad, i prodaja je počela da raste. Sada kada veruje u promociju ponude bez reklama sve više ulaže vremena i energije u istu. Naravno, to se odražava na njene rezultate i još važnije na veru da je njen biznis na pravom putu.
Uštedela je novac i uložila u setove za dekoraciju stola i samim tim proširila svoju ponudu i na slatki sto za različite proslave i događaje.
Sledi zaključak da pored plaćenog oglašavanja, organskim promovisanjem svoje ponude možeš doći do novih kupaca i klijenata. Međutim, pored privlačenja novih ljudi stavi akcenat i na izgradnju odnosa sa istim.